Inzage medisch dossier

Reumazorg ZWN houdt van iedere patiënt een medisch dossier bij. Dit is een wettelijke verplichting. In dit dossier staan gegevens over onder meer uw gezondheid, onderzoeksuitslagen, röntgenfoto’s, verwijsbrieven van uw huisarts of medisch specialist en informatie over behandelingen die u heeft gehad.

Bekijk uw gegevens in uw Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO)

Voor het inzien van een deel van uw medisch dossier verwijzen wij u naar uw Persoonlijke Gezondheidsomgeving van Patiënts Know Best. Hieronder leest u meer informatie over de mogelijkheden. 

Voor het inzien en downloaden van (delen van) uw medisch dossier kunt u gebruikmaken van uw PGO. Met een PGO kunt u gezondheidsgegevens op één plek verzamelen, beheren en delen. Zo kunt u een goed overzicht houden over uw gezondheid en krijgt uw zorgverlener een completer beeld, waardoor u samen tot de best passende zorg kan komen. Alle informatie over de zorg die u nodig heeft, zoals medicijnen, uitslagen en diagnoses zijn in de digitale omgeving van uw PGO te vinden.

• Altijd en overal veilig toegang tot uw medische gegevens:
  Medicatie, diagnoses, labuitslagen, brieven aan de 
  huisarts en uw consult afspraken. 
• Zelf informatie beheren en toevoegen.
• Uw gegevens delen met uw familie en/of naaste(n).
• Berichten versturen naar uw zorgverleners.*
• Verzamel gezondheidsgegevens van uw andere zorgverleners.*

* Het PGO is volop in ontwikkeling. Nog niet alle mogelijkheden zijn beschikbaar. U krijgt vanzelf een melding zodra extra functies beschikbaar zijn. 

Eigen beheer over uw gegevens
Met een PGO kunt u gezondheidsgegevens op één plek verzamelen, beheren en delen. Zo kunt u een goed overzicht houden over uw gezondheid en krijgt uw zorgverlener een completer beeld, waardoor u samen tot de best passende zorg kan komen. De Persoonlijke Gezondheidsomgeving is ook geschikt om uw gezondheidsgegevens van verschillende zorgverleners te verzamelen, bijvoorbeeld van het ziekenhuis, huisarts of fysiotherapeut. Deze gegevens kunt u zelf opvragen bij de zorgverlener.

Het beschermen van uw gezondheidsgegevens heeft de hoogste prioriteit. Carepoint is de ICT-leverancier van het PGO waar RZWN  mee werkt. Carepoint voldoet aan de MedMij afspraken. MedMij zorgt voor veilige uitwisseling van gezondheidsgegevens. Uw gegevens zijn streng beveiligd en altijd versleuteld als u ze uitwisselt. Alleen u en de mensen die u toestemming geeft kunnen uw gegevens inzien. U bepaalt dus altijd zelf met wie uw gegevens worden gedeeld en welke gegevens. U bent hier nooit toe verplicht. Meer informatie over het gebruik van uw PGO en de waarborging binnen de Medmij-afspraken leest u hier: https://www.medmij.nl/gebruikersvoorlichting-persoon.

U kunt een account aanmaken via www.patientsknowbest.nl. Bekijk hier een instructievideo als u hulp nodig heeft. Vragen? Bel naar de helpdesk van Carepoint op het volgende telefoonnummer: 085 4011643 of mail naar PKBHelpdesk@carepoint.nl

Voor een PGO geldt dat een zogenoemde twee factor authenticatie verplicht is. Naast inloggen met e- mailadres en wachtwoord wordt er een extra (tweede) beveiligingsstap gevraagd om er zeker van te zijn dat een onbevoegd iemand niet kan inloggen in je PGO. 

Om Twee factor Authenticatie te gebruiken heeft u een telefoon nodig waarop u een app zoals Google Authenticator kunt installeren. De twee factor authenticatie kunt u op de volgende manier instellen:

Voor de eerste keer:

  1. Download bijvoorbeeld de Google authenticator app op uw telefoon door te klikken op: support.google.com/accounts/answer/1066447?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DAndroid
  2. Na installatie van de app volgt u de instructies op. Dit is afhankelijk van uw type telefoon.
  3. Ga naar uw PGO en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. 
  4. Koppel uw authenticator app aan uw PGO. Ga naar uw Google authenticator app. Zoek naar de optie om een account toe te voegen (meestal via een plusje in de app).
  1. Na stap 3 toont uw PGO automatisch de QR code en een cijfercode. Deze heeft u nodig voor de authenticatie app.
  2. Ga op uw telefoon naar de Google authenticator app en scan de QR code of vul de cijfercode handmatig in en klik op toevoegen. U heeft nu de Google authenticatie gekoppeld aan uw PGO.
  3. Open de Google authenticator app. In het beginscherm van uw authenticator staat een 6-cijferige code. Deze code gebruikt u om in te loggen in uw PGO account.
  4. U heeft toegang tot uw dossiers.

Of bekijk hier de instructievideo: https://www.youtube.com/watch?v=IB6c3STTVD4 

Het is belangrijk te weten dat u uw nieuwe gegevens pas kan inzien, nadat u bent ingelogd met uw DIGI-D. Hieronder vindt u de stappen die u moet ondernemen om bijvoorbeeld uw labuitslagen te bekijken in uw PGO:

  • Ga in uw PGO naar “mijn dossier bijwerken” en kies dan voor “verzamelen”.
  • Selecteer de zorgaanbieder “Reumazorg@medmij”,
  • Kies voor “BGZ” (voor medische gegevens) of documenten (voor correspondentie naar de huisarts)
  • Log in met uw DigiD-gegevens en geef RZWN toestemming
  • U kunt uw labuitslagen vinden onder ‘gezondheid’ en daarna ’testen’. Of kies voor ‘gebeurtenissen en berichten’. U kunt dan de ‘clinic letter’ downloaden waarin de lab-uitslagen staan vermeld.

U kunt uw labuitslagen vinden onder ‘gezondheid’ en daarna ’testen’. Of kies voor ‘gebeurtenissen en berichten’. U kunt dan de ‘clinic letter’ downloaden waarin de lab-uitslagen staan vermeld.

Bekijk hier de instructievideo: https://www.youtube.com/watch?v=lYvTfWMDIXM

Wij helpen u graag als u vragen heeft. We verwijzen u graag naar de handleiding van Patients Know best. Komt u er niet uit? Bel naar uw locatie of mail naar info@reumazorgzwn.nl als u een vraag heeft over:

  • Ontbrekende informatie in uw dossier;
  • Foutmelding na inloggen van Digi-D;

Sommige vragen kan RZWN niet voor u beantwoorden. Wij vragen u dan contact op te nemen met de ICT- leverancier Carepoint van het PGO. Mail naar PKBHelpdesk@carepoint.nl of bel naar 085 4011643 als u vragen heeft over:

  • Problemen met registeren. U heeft bijvoorbeeld geen bevestigingsmail ontvangen na het aanmaken van een account;
  • U bent uw wachtwoord vergeten en u kunt geen nieuw wachtwoord aanmaken;
  • Andere technische vragen over het PGO over uw account.

Voor het inzien van andere delen van uw medisch dossier bestaat een andere procedure. Hier heeft u recht op en daar mag u gebruik van maken. Hiervoor dient u zich onder andere persoonlijk te identificeren aan de balie op de RZWN locatie. 

Wij verwijzen u naar onze privacy pagina voor meer informatie over het indienen van dit verzoek.