De meer dan 1100 patiënten die dit jaar hebben deelgenomen aan het tevredenheidsonderzoek waarderen Reumazorg ZWN met een gemiddeld rapportcijfer van 8,5. Dit jaar vulden maar liefst 300 patiënten meer dan vorig jaar de vragenlijst in.
Patiënten zijn het meest tevreden over de deskundigheid, het luisterend oor en de duidelijke uitleg van de RZWN zorgverleners. De sfeer op de locaties en de ontvangst bij de receptie worden als prettig ervaren. Korte wachttijden, de mogelijkheid om meerdere onderzoeken op een dag te doen en de persoonlijke benadering scoren hoog.
Als verbeterpunten noemden patiënten onder meer de wisseling van zorgverleners, de telefonische bereikbaarheid en de digitale toegang tot het eigen dossier.
Reuma heeft vaak een grote impact op het dagelijks leven. RZWN richt zich dan ook op de verbetering van de kwaliteit van leven als een vast onderdeel van de reguliere zorg. Zo kan samen met de patiënt de behandeling optimaal worden afgestemd op de persoonlijke situatie. De uitkomst van het tevredenheidsonderzoek laat zien dat driekwart van de patiënten de aandacht hiervoor waardevol vindt. Een kwart ziet daarbij nog ruimte voor verbetering.
Ook een van de andere kernthema’s van RZWN is dit jaar meegenomen in het tevredenheidsonderzoek en dat is ‘Reuma en Werk’. RZWN biedt informatie en zoekt waar nodig samen met patiënten naar oplossingen voor werk gerelateerde problemen, zodat zij zo lang en goed mogelijk aan het werk kunnen blijven. Van de deelnemers aan het tevredenheidsonderzoek vindt het merendeel dat dit goed aan bod komt in de spreekkamer en geeft voor de voorlichting daarover een 7.2 als rapportcijfer. Er blijft behoefte aan praktische tips en een nog persoonlijker benadering over het omgaan met reuma op de werkvloer.
RZWN is trots op de mooie uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek en bedankt de patiënten voor hun betrokkenheid en medewerking aan het onderzoek. De uitkomsten zijn gedeeld met de gehele organisatie en besproken met de cliëntenraad. Met de verbeterpunten en tips van onze patiënten gaan we vanzelfsprekend aan de slag.