PGO

Meer overzicht hebben over uw gezondheid door al uw gezondheidsgegevens bij elkaar te hebben? Dat kan met een persoonlijke gezondheidsomgeving: PGO. Iedereen in Nederland kan een PGO gebruiken en bij steeds meer zorginstellingen is het mogelijk om gegevens op te halen. Nu ook bij Reumazorg ZWN.

Belangrijke noot bij het gebruik maken van een PGO

Beste meneer, mevrouw,

Zoals bij u bekend kunt u in een PGO uw medische gegevens van verschillende zorgverleners verzamelen. Er zijn inmiddels vele verschillende PGO’s waar u uit kunt kiezen. Vaak kunt u ook gegevens over uw gezondheid toevoegen die u zelf meet. Bijvoorbeeld uw bloeddruk of gewicht.  Ook de gegevens van RZWN worden door ons aangeboden aan PGO’s. Om te zorgen dat de verwerking van deze gegevens goed verloopt en u ze daadwerkelijk in uw PGO zichtbaar hebt, is een standaard afgesproken. 

Ook RZWN is aangesloten en hanteert hiervoor het standaard protocol wat hiervoor is afgesproken.

In de praktijk blijkt helaas dat niet alle PGO’s de afgesproken standaarden hanteren voor het ontvangen van de gegevens van uw zorgverlener. Dit kan dus betekenen dat uw gegevens daardoor niet of onvolledig in het PGO zichtbaar worden. Helaas kunnen wij daar vanuit onze rol als zorgverlener niet veel aan doen.

Team Reumazorg ZWN

Extra opmerking voor problemen met MedMij Label

De afgelopen tijd hebben we meldingen ontvangen dat sommige van u uw gegevens niet kan ophalen vanwege een probleem met het MedMij-label.

We hebben inmiddels contact gehad met MedMij en ontdekt dat er een administratieve fout is gemaakt. Het MedMij-label voor Stichting Reumazorg Zuid-West Nederland is geregistreerd onder een andere AGB-code dan die van onze vestigingen. Hierdoor kunnen onze vestigingen niet gekoppeld worden aan het MedMij-label, wat het lijkt alsof gegevensuitwisseling met persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) niet mogelijk is.

We gaan dit probleem oplossen door de verkeerde AGB-code te laten vervallen. We hopen dat het probleem dan snel verholpen is.

In de tussentijd willen we jullie laten weten dat we op de hoogte zijn van het probleem en hard werken aan een oplossing. We houden jullie op de hoogte via onze website.

 

Een PGO is een nieuwe manier om uw medische gegevens op te halen. Een PGO is een app of website waarmee u een kopie van uw medische gegevens kunt ophalen bij verschillende zorginstellingen. Bijvoorbeeld bij uw kliniek, huisarts, ziekenhuis of therapeut. Ook kunt u zelf gezondheidsgegevens toevoegen aan uw PGO. Zo verzamelt u al deze gegevens op 1 plek.

U kiest zelf of u een PGO gebruikt en waarvoor. Dat hangt bijvoorbeeld af van uw situatie en wensen.

Een PGO is iets anders dan een patiëntenportaal. Een PGO is van u. U kunt zelf bepalen welke informatie u hierin wilt zien.

Het gebruik van een PGO kan voor u de volgende voordelen hebben:

  • U kunt met een PGO gegevens inzien van uw verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld van uw kliniek, huisarts, ziekenhuis of therapeut.
  • Een PGO kan u helpen om een gesprek met uw zorgverlener voor te bereiden. Bijvoorbeeld omdat u hier gegevens van een andere zorgverlener in heeft staan.

Er zijn verschillende PGO’s. Op de website van de Digitale ZorgGids leest u hoe u een PGO kiest die bij u past. U kunt op deze pagina aangeven wat u belangrijk vindt voor uw PGO. U krijgt dan een lijst met PGO’s die bij uw wensen passen. Uit deze lijst kunt u uw PGO kiezen. U kunt later altijd wisselen van PGO.

Heeft u al een PGO? Scan de QR-code om direct een kopie van uw medische gegevens op te halen bij Reumazorg ZWN.

U kunt ook zonder de QR-code vanuit uw PGO gegevens ophalen Reumazorg ZWN. Let op: het kan per PGO verschillen hoe u Reumazorg ZWN kunt vinden (bijvoorbeeld met de zoekterm ‘reumazorgzwn@medmij’ of ‘rzwn@medmij’).  

De PGO’s die er zijn, worden steeds verder ontwikkeld. Op dit moment kunnen er nog maar kleine stukjes medische informatie opgehaald worden. Bij Reumazorg ZWN kunt u bijvoorbeeld correspondentie met de huisarts opvragen, radiologieverslagen en de Basisgegevensset Zorg. Dat is een samenvatting van uw dossier die voldoet aan landelijke voorschriften.  Denk bijvoorbeeld aan labuitslagen, medicatie en afspraken. 

De hoeveelheid informatie die u in uw PGO kunt bekijken, wordt steeds verder uitgebreid. Naast informatie van zorgverleners kunt u in de toekomst ook zélf steeds meer informatie in uw PGO zetten. Bijvoorbeeld uw bloeddruk en gegevens van uw smartwatch of stappenteller.  

Omdat PGO’s nog in ontwikkeling zijn, kan het gebeuren dat sommige medische gegevens onvolledig of onjuist worden weergegeven. Reumazorg ZWN heeft hier helaas geen of weinig invloed op.

Een PGO moet veilig zijn voor het opslaan van uw persoonlijke informatie. Een PGO is veilig om te gebruiken als deze het MedMij-label heeft. In de Digitale ZorgGids vindt u alle PGO’s die dat label hebben.  

Reumazorg ZWN heeft een Medmij-label, net als veel PGO’s.

Het MedMij-label staat voor de afspraken die zijn gemaakt over het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gegevens. PGO’s en zorginstellingen moeten aan strenge beveiligingsmaatregelen voldoen om dit label te krijgen. Het zijn eigenlijk de spelregels waaraan zij zich moeten houden om gegevens uit te wisselen en te zorgen dat uw privacy is beschermd. Zo is bijvoorbeeld afgesproken dat u inlogt met uw DigiD.

Let op: via MedMij heeft u dus op een veilige manier een kopie van uw medische gegevens in uw PGO. Maar u bent zelf verantwoordelijk voor uw gegevens in uw PGO. En wie hier toegang toe heeft. Zorg dus dat niemand anders uw wachtwoord heeft, tenzij u zelf wilt dat die persoon in uw PGO kan. 

Heeft u een vraag over uw medische gegevens?
Bijvoorbeeld vragen over:

  • uw labuitslagen die u in uw PGO heeft gezien. U maakt zich bijvoorbeeld zorgen dat uw bloedwaarden niet goed zijn;
  • wat uw zorgverlener heeft opgeschreven. U weet bijvoorbeeld niet wat een bepaald woord betekent.

Stel deze vragen aan de zorgverlener die deze gegevens met u deelt. Dat is bijvoorbeeld uw reumatoloog, huisarts of de specialist in het ziekenhuis.

Heeft u vragen over hoe u een PGO moet gebruiken?
Dan kunt u hulp krijgen via de DigiHulplijn (bel gratis naar 0800-1508). De hulplijn kunt u bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 17.00 uur. Getrainde vrijwilligers helpen u telefonisch. Zij kunnen u ook doorverwijzen naar ondersteuning bij u in de buurt. Bijvoorbeeld bij vragen over:

  • een PGO-app installeren;
  • een PGO-account aanmaken;
  • gebruik van DigiD;
  • of een andere digitale vraag.

Loopt u tijdens het gebruik van uw PGO tegen problemen aan?
Is bijvoorbeeld 1 van onderstaande dingen het geval:

  • U heeft geen bevestigingsmail, code of sms ontvangen.
  • U kunt uw medische gegevens niet vinden in uw PGO.
  • U krijgt een foutmelding bij het ophalen van uw medische gegevens in uw PGO.

Bel of mail dan de helpdesk van uw PGO. De contactgegevens staan op de website van uw PGO.

Lees meer over PGO’s op www.pgo.nl, op de pagina van de Patiëntenfederatie.

Hier vindt u een folder met algemene informatie over het PGO.