Burgemeester Van Midden brengt werkbezoek aan Roosendaal

Burgemeester Van Midden brengt werkbezoek aan Roosendaal

Burgemeester Han van Midden van gemeente Roosendaal bracht op 17 mei een kennismakingsbezoek bij Reumazorg ZWN locatie Roosendaal. Tijdens dit bezoek is gesproken over de unieke werkwijze van Reumazorg ZWN.

Van Midden ging in gesprek met reumatoloog Joop Harbers, reumapatiënte Jacqueline Hilkhuysen en haar partner Ton van Bree,  waardoor hij een nog completer beeld kreeg van de werkwijze van Reumazorg.

De burgemeester werd bijgepraat over de reumatologische zorg en de impact die de ziekte met zich meebrengt. En er werd ook teruggeblikt: mede door de betrokkenheid en steun van de gemeente Roosendaal werd het reumacentrum in 2015 snel gerealiseerd. Het zorgt voor een win-win situatie. RZWN biedt adequate hulp aan reumapatiënten en daarnaast brengt het werkgelegenheid met zich mee binnen de gemeente grenzen van Roosendaal.

Verdiende aandacht
Mevrouw Hilkhuysen kreeg sinds 2013 te maken met een gekantelde situatie in haar gezondheid. Reumatoloog Faouzia Fodili, werkzaam bij Reumazorg ZWN, constateerde reuma. Na jarenlange klachten voelde de diagnose als een erkenning en opluchting. “In onze beleving is vanaf het begin de hulp adequaat en kordaat geweest. Van de receptie tot aan de gesprekken in de spreekkamers, het team weet van wanten. Ze gaan deskundig om met het ziektebeeld en de behandeling. De verschillende zorgfaciliteiten vallen onder een dak en er zijn korte wachttijden. Dat maakt dit reumacentrum zo waardevol.” Tijdens een van de policonsulten opperde het stel een bezoek van de burgemeester om te laten zien wat hier gebeurt. “Reumazorg verdient deze aandacht.”

Joop Harbers vult aan: “Bij ons ‘one stop shop’ concept word je binnen 1 dag geholpen. Zie het als een compleet pakket. Alle onderzoeken, zoals röntgen en de benodigde bloedonderzoeken worden achter elkaar uitgevoerd en je krijgt meteen de uitslag en een behandelplan.” De locatie in Roosendaal is tevens voorzien van een dagbehandeling en zodoende worden de infusen, het bloedprikken en de controle allemaal op één dag achter elkaar uitgevoerd. Harbers: “Voor patiënten die maandelijks een infuus krijgen scheelt dat zo’n 8 bezoeken per jaar.” Voor patiënten die beroepsmatig actief zijn, zitten hier praktische voordelen aan. Dit levert niet alleen maatschappelijke voordelen op, maar ook de kwaliteit van leven gaat erop vooruit. We proberen dit als team voor elkaar te krijgen en dat geeft voldoening.

Patiënt mevrouw Hilkhuysen hierover: “Ik vind vooral de begeleiding fijn. De reumaverpleegkundige en de reumatoloog luisteren goed naar mij. Je kunt altijd bellen als je ergens tegen aan loopt. Je krijgt direct antwoord en als het nodig is maken ze een afspraak zodat je snel kunt langskomen. Ze nemen de tijd en luisteren goed. Dit zijn we niet overal gewend.” Ton van Bree vult aan: “Het loopt zeer goed. Het is zo knap als je dit over de hele linie zo goed weet te organiseren. Daar zijn wij erg blij mee.”

Harbers: “Het valt of staat met de filosofie die wij hebben: de menselijke benadering en het huiskamergevoel dat we proberen te bereiken. Ook de bereikbaarheid vinden we belangrijk. Als iemand een dikke knie heeft en contact opneemt, is het belangrijk om snel te handelen. Stel als de bereikbaarheid matig is, dan is dat uiteindelijk funest voor de behandeling. Ook voor huisartsen zijn we laagdrempelig te bereiken en hebben we nauwe contacten met academische ziekenhuizen om te overleggen.”

Huiskamergevoel
Van Midden bezocht de polikliniek waar de ‘one stop shop’ aanpak van de praktijk wordt toegepast. Hij zag onder meer de spreekkamers, prikkamers, laboratorium, röntgenafdeling, dagbehandeling en de uitnodigende ruime wachtkamer. Harbers: “Er staat bewust een lange tafel met daarachter een groot aquarium. Het zorgt voor een ontspannende sfeer, een huiskamergevoel. Patiënten voelen zich welkom en raken snel in gesprek met andere reumapatiënten en wisselen ervaringen uit. Dit maakt het voor de mensen minder belastend om naar de polikliniek te komen, horen we steeds meer.”

Toekomstbestendige reumazorg
De burgemeester toonde zich enthousiast over de integrale aanpak van zorg en betekenis van de kliniek voor de stad. Gezamenlijk blikten zij ook vooruit: de vraag om reumazorg neemt toe. Jaarlijks blijft de aanwas van nieuwe patiënten hetzelfde, maar tegelijkertijd wordt de levensverwachting steeds hoger en neemt het aantal oudere patiënten hierdoor toe. De stichting biedt zorg voor ruim 12.500 patiënten, waarvan 4500 patiënten in Roosendaal. “In drukke periodes zien we in totaal 90 reumapatiënten op een dag,” aldus Harbers. “We zijn blij dat we 7,5 jaar geleden zijn begonnen. We zijn een toekomstbestendige reumacentrum geworden. We werken met z’n allen in teamverband om de kwaliteit van leven van reumapatiënten te verhogen en daar zijn we trots op.”

17 mei, 2022

Tag

Berichten over hetzelfde onderwerp