Zorgverbetering door innovatie en een volgende stap in professionalisering

Zorgverbetering door innovatie en een volgende stap in professionalisering

5 vragen aan Josien Veris, bestuurder Reumazorg ZWN.

1. Reumazorg ZWN is gestart in 2015 en is nu 8 jaar actief. Waar ben je het meest trots op als je kijkt naar wat er is bereikt?

De afgelopen jaren heeft onze visie dat reumatologische zorg integraal aangeboden wordt en veel meer is dan de behandeling met medicatie, steeds meer handen en voeten gekregen. Daar ben ik trots op; onze insteek is besmettelijk. Bij de uitbreiding in 2019 naar Flevoland/Friesland zijn ook deze collega’s aangestoken met het Reumazorg ZWN virus. Altijd op zoek naar wat voor de patiënt nodig is om goed met de ziekte te kunnen leven. Dit zit soms in kleine dingen, zoals meelopen op een winderige boulevard naar de auto. Maar we hebben dit ook structureel ingebouwd in onze werkwijze. Uniek is de aandacht die we kunnen schenken aan de impact van een chronische ziekte op het leven van de mensen. We hebben hiervoor sociaal maatschappelijke ondersteuners die hulp bieden op het grensvlak van het medische, psychische en sociale. De samenwerking met het MUMC op het gebied van implementatie van begeleiding bij werk en arbeid wordt steeds verder uitgebreid. Innovaties komen vaak ook van de werkvloer, van de collega’s of van ideeën van patiënten. Afgelopen maand zijn we in Roosendaal ook met de Leefstijl Interventie Preventie Poli gestart.

We begonnen met 7 reumatologen in Zeeland en West-Brabant en zijn ondertussen uitgebreid naar een team van 16 reumatologen met een ijzersterke groep medewerkers om hen heen. Ondertussen strekt ons werkgebied zich uit van tegen de Belgische grens (Oostburg) tot de Waddeneilanden (Terschelling). We zijn een financieel gezonde organisatie en hebben elk jaar een positief resultaat geboekt. Als maatschappelijke onderneming staan we midden in de samenleving en als stichting investeren we de behaalde winsten weer in de kwaliteit van de zorg.

Om deze integrale reumatologische zorg mogelijk te maken zijn onze medewerkers onmisbaar. Zij zijn het die dagelijks vol enthousiasme met hart en ziel dit naar de patiënten uitdragen en vormgeven. Hierbij passen ook ontplooiingsmogelijkheden voor de medewerkers en dat gebeurt in alle geledingen.

2. Hard gegroeid en veel bereikt. Tegelijkertijd vind je dat het tijd is om verder te professionaliseren. Waarom is dat nodig en op welke terreinen is dat het meest nodig? Wat verwacht je daarbij van de medewerkers?

We zijn trots op de hoge patiënttevredenheid, ook voor de kwaliteit van zorg. Nu we ruim 8 jaar bestaan is het tijd om onze werkwijze qua bedrijfsvoering en samenwerkingen beter te stroomlijnen en verder te professionaliseren. Onze kernwaarden, betrokkenheid, samen en openheid, en creativiteit en authenticiteit, gelden ook voor de relatie met onze leveranciers. We zijn ons zeer bewust van de maatschappelijke positie die we hebben en van onze verantwoordelijkheid als het gaat om het betaalbaar houden van de zorg. Transparantie en openheid in de samenwerking met leveranciers moeten voorop staan en komen terug in de evaluaties en gesprekken die we met onze leveranciers hebben.

Daarnaast hebben we blijvend oog voor de toegankelijkheid, ook voor mensen met minder digitale vaardigheden. De cliëntenraad is nauw betrokken bij meerdere innovatieve projecten, juist om deze niet alleen goed te laten aansluiten bij de noden maar ook oog te houden op hoe alle patiëntengroepen daarbij betrokken kunnen zijn. Een voorbeeld is de ‘kwaliteit van leven’ vragenlijsten die in de spreekkamer besproken worden.

Vanuit de medewerkers komen tal van suggesties voor verbeteringen in de bedrijfsvoering en voor kwaliteitsverbetering. Zo is de Leefstijl Poli vanuit de medewerkers vorm gegeven. En we willen onze medewerkers ontplooiingsmogelijkheden bieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor specialisaties van reumatologen, doorgroei van verpleegkundigen maar ook voor het secretariaat zijn er volop scholingsmogelijkheden. Zo is een van onze secretaresses recent doorgegroeid naar personeelsadviseur. Hierdoor verbinden we meer de kennis van onze interne werkwijze met een belangrijk aspect van de zorg voor de medewerkers.

Anke Marinus vult aan: Die kans op een baan als personeelsadviseur heb ik direct opgepakt. Er zijn veel ontwikkelmogelijkheden binnen RZWN waardoor je meer kanten op kunt en door kunt groeien. In je persoonlijke ontwikkeling, maar ook met nieuwe inhoudelijke vakkennis en vaardigheden, werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Het geeft je energie en houd je gemotiveerd. Of je nu meer verantwoordelijkheid wilt in je huidige functie of een nieuwe functie zoekt, een training, opleiding of cursus geeft je dat extra zetje door te groeien. Bespreek samen met je ontwikkelcoach of rechtstreeks met personeelszaken wat jouw mogelijkheden zijn en stel ontwikkelingsdoelen op. Wees duidelijk over je competenties, ambities en je doelen. Je zult merken dat je met concrete doelen veel meer uit je werk haalt.

3. Hoort de oprichting van Reumatheek ook bij die professionalisering. Gaat de samenwerking met derden veranderen?

De continuïteit van de levering van biologicals staat bovenaan. Tegelijkertijd willen we dit ook duurzaam en toekomstbestendig doen. Daarbij willen we meer gebruik maken van digitale mogelijkheden waar dit kan en in dit kader past het goed dat we de regie over de apotheekdiensten meer zelf willen doen. Vandaar dat we in samenwerking met de apothekers van Oostburg ervoor gekozen hebben om de Reumatheek de leveringen voort te laten zetten per 1 juli. Hierdoor is er meer regie over de kosten van de apotheekfunctie en de inkoop van de medicatie. Bovendien schuiven onze reumatologen nu aan in de gesprekken met de farmaceuten, waardoor die niet alleen over de prijs maar ook over het nut en de effectiviteit van de middelen gaan.

De samenwerking met een bestaande apotheek, apotheek Oostburg, is voor ons vanzelfsprekend. Hierdoor zorgen we voor meer mogelijkheden in krimpgebied, en maken we efficiënt gebruik van bestaande voorzieningen.

Uitgangspunten in de samenwerking met derden zijn altijd de kwaliteit van de dienstverlening, de mate van innovatie en duidelijke afspraken over transparantie.

4. Gaat de samenwerking met de huisartsen en de (academische) ziekenhuizen ook veranderen?

De samenwerking met huisartsen, paramedici, (academische) ziekenhuizen en ander zorgpartijen is er vanaf het begin geweest en zal in de komende jaren alleen maar intensiveren. We zijn ook aangesloten bij de Zeeuwse Zorgcoalitie. De anderhalvelijnszorg bij de huisartsen, waar de reumatologen fysiek samen met huisartsen patiënten in de huisartsenpraktijk zien, bestaat al 4 jaar. Verder hebben we met het Maasstad voor de SLE patiënten een uitstekende samenwerking in shared care opgezet (zie: link  artikel).

We werken met het MUMC samen over implementatie van het gesprek over werk en arbeid en mogelijke acties in de spreekuren. Onze reumaverpleegkundigen zijn ook getraind om meer kennis hierover te vergaren. Het mooie is dat we de volledige reumatologische zorg bieden. Dus veel voorkomende aandoeningen waaronder reumatoïde artritis en artrose, maar ook de zeldzame zoals systemische sclerose. En we werken met het landelijk netwerk van ARCH, waarbij we samen met meerdere andere centra patiënt casussen anoniem kunnen bespreken. Ik denk dat in de toekomst de samenwerking binnen en buiten de ziekenhuismuren alleen maar belangrijker zal worden. We betrekken nu al onder anderen de diëtisten en fysiotherapeuten bij de Leefstijl Interventie Poli.

Bernadette Benner vult aan: De Leefstijl Interventie Preventie Poli hebben we opgericht aangezien onze patiënten met inflammatoir reumatologische aandoeningen een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. Door middel van goede reumatologische behandeling, gezond gewicht en gezonde voeding en voldoende beweging zijn deze risico’s aanzienlijk te verlagen. Ook vanuit patiënten krijgen we frequent de vraag wat zij zelf aan leefstijlaanpassingen kunnen doen en daarom is het fijn dat we hiermee kunnen inspringen op die vraag.

5. Hoe zie je de toekomst van RZWN voor je? Hoe zie je ons over 5 jaar?

Dat is een leuke vraag om over na te denken. Ik denk dat we de nabijheid bij de patiënten en de kleinschaligheid en lokale aanwezigheid zeker willen bewaren, maar dat we tegelijkertijd wel groter zijn geworden als we het landelijk bekijken. Ik ben vooral tevreden als steeds meer mensen ons weten te vinden omdat we het anders, nabijer, integraler blijven doen. En dat we een onmisbare partner in de netwerken zijn.

 

18 juni 2023
Redactie Peter Stroink

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 juni, 2023

Tag

Berichten over hetzelfde onderwerp